11.07.2018 в 14:57
zakon
Закон України «Про житлово-комунальні послуги»: основні новації та аспекти

            Закон України «Про житлово-комунальні послуги» уже є чинним трошки більше півроку, однак до сих пір зостається terra incognita для більшості споживачів комунальних послуг.

            У цій статті ми спробуємо розібратись разом із Вами із основними новаціями, які приніс цей Закон, та акцентувати увагу на його найбільш прогресивних аспектах.

            По перше, Закон вперше та недвозначно окреслив коло учасників, які приймають участь у відносинах, які виникають під час надання житлово комунальних послуг. До них законодавець відніс – Споживачів, Виконавці комунальних послуг та Управителів.

Варто зазначити, що положення Закону про професійну атестацію Управителів вступають в силу з 01.01.2019 року, а тому при залученні управителя – фізичної особи – підприємця або юридичної особи, Споживачі мають перевірити наявність відповідного сертифікату. Вказана норма направлена на підвищення професійного рівня Управителів, та надання послуг належного рівня.

Також, важливим моментом  є те, що в Законі чітко визначено види житлово- комунальних послуг, які можуть бути отримані Споживачами. Їх всього два: житлова послуга — послуга з управління багатоквартирним будинком та  комунальні послуги, що включає в себе послуги з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами.

Варто знати, що в Законі чітко визначено, що включає в себе послуга з управління багатоквартирним будинком, а тому Споживачам буде набагато легше відстоювати свої права при укладенні договорів із Управителем та при виникненні конфліктних ситуацій щодо належного/неналежного надання вказаної послуги.

По друге, вказаним Законом фактично зруйновано «настійливе бажання» виконавців комунальних послуг, які мають монопольне або близьке до такого становище на ринку конкретного населеного пункту, на укладення договору із колективним споживачем (ОСББ) у разі його наявності.

Закон передбачає свободу кінцевого Споживача на вибір типу договору, який буде укладений між ним та Виконавцем комунальної послуги: індивідуальний, колективний (у разі створення ОСББ), колективний (у разі передачі будинку Управителю).

Таким чином, уже ніхто не може нав’язати голові ОСББ вимогу про укладення колективного договору на отримання комунальних послуг, якщо співвласники будинку – кінцеві Споживачі проти укладення такого договору.

По третє, Закон незначно оновив та доповнив права та обов’язки Споживачів комунальних послуг. Серед ключових прав, якими має користуватись Споживач хотілось би виділити: на безкоштовне інформування про структуру тарифу, отримання інформації про загальний обсяг спожитих комунальних послуг та про осіб, які мають заборгованість із сплати, що є досить важливим для здійснення законного суспільного тиску на боржників.

Важливим нюансом, є те, що Споживачі мають законне право вимоги на отримання комунальних послуг належної якості, і отримання компенсації у разі якщо житлово комунальні послуги будуть неналежної якості.

Варто зазначити, що законодавець чітко визначив вимоги до кожної комунальної послуги, а тому Споживач має контролювати отримані послуги, і у разі наявності зауважень може скласти акт – претензію у зв’язку з порушенням порядку надання житлово-комунальних послуг, зміною їхніх споживчих властивостей та перевищенням строків проведення аварійно-відновних робіт.

Також, Споживач має право на неоплату вартості комунальних послуг (крім постачання теплової енергії) у разі їх невикористання (за відсутності приладів обліку) за період тимчасової відсутності в житловому приміщенні (іншому об’єкті нерухомого майна) споживача та інших осіб понад 30 календарних днів, за умови документального підтвердження відповідно до умов договорів про надання комунальних послуг.

Тобто, якщо Вам подобається проводити літній час на чистому повітрі, і у вас відсутні прилади обліку, то ви маєте право не платити за отримані комунальні послуги, наприклад із водопостачання або електропостачання.

Однією із неоднозначних новацій є право Виконавця комунальних послуг припинити надання відповідної послуги у разі недопуску уповноважених представників Виконавця до належних Споживачеві приміщень.

Відновлення постачання комунальної послуги відбувається після допуску Споживачем представників Виконавця до належних йому приміщень.

Але, потрібно відмітити, що Виконавець комунальних послуг має право вимагати доступу до приміщень Споживача виключно у випадках, передбачених чинним Законом України «Про житлово комунальні послуги».

Ще одним, не надто приємним нововведенням Закону для Споживачів, стало запровадження нарахування пені за несвоєчасну оплату за отримані комунальні послуги. Відповідно до Закону, пеня нараховується у розмірі не більше 0,01 відсоток від суми заборгованості за кожен день, але пеня не може бути більшою за суму основного боргу. Тобто, якщо у Вас борг становить 100 гривень, то пеня не може бути більше цієї суми.

В цілому, новий Закон України «Про житлово — комунальні послуги» є досить прогресивним та надає додаткові можливості для Споживачів у питаннях захисту від свавілля інших учасників ринку надання житлово – комунальних послуг.

Однак, все буде залежати від того, наскільки кожен із нас буде хотіти захистити власні права та інтереси за допомогою Закону.

Тарас Захаров, юрист з питань ОСББ

25.06.2018
Для поширення позитивного досвіду реалізації додаткового інструменту (ЕСКО) для підвищення енергоефективності своїх ОСББ/ЖБК запрошуємо голів прийняти участь у регіональному семінарі який організовують Держенергоефективності спільно з фондом Еберта в Україні.   У рамках семінару виступатимуть: Олег Пругло — заступник голови Полтавської…
Відкритість влади є однією з найбільш позитивних та необхідних рис, особливо для нашого міста. Мешканці Полтави мають право вільно та безперешкодно за необхідності чи з цікавості мати доступ до статтей витрат бюджетних коштів. Вважаємо, що всі структури, а особливо органи…
12.06.2018
Розпочинаємо цикл розповідей з переможців гран-прі Весняної Толоки 2018. Мешканці будинку по вулиці Полюсна, 10 беруть участь не вперше та встигли отримати перемогу в четвертій та шостій Толоці. За час проведення Толок привели до ладу підвали та поставили металеві…
09.06.2018
У Полтаві вже пройшло більше 2 тисяч Толок, і більше 75 тисяч осіб займаються нею. Перша Толока полягала в допомозі у зборі підписів, організації та  видачі матеріалів для мешканців будинків. Починаючи з п’ятої Толоки збільшили «самостійність» будинків…
11.04.2018
Для багатьох полтавців уже звичним стало навесні разом з нами виходити на Толоки й наводити порядки у своїх дворах, будинках, на спільних громадських просторах. І це не може не радувати, адже це добра та корисна традиція, яку…
14.03.2018
Що робити коли у вас вимагають хабар? 1. Зберіть інформацію для того, щоби подати обґрунтовану заяву про корупцію          …
запис на прийом
Підписатись на новини