24.07.2018 в 10:43
PRO ОСББ
Форум взаємодії «PRO ОСББ» у Полтаві

Розпочинаємо ділитися матеріалами з Форуму взаємодії «Pro ОСББ», який пройшов 18 липня. Через велику кількість піднятих тем, групуємо інформацію для Вас по тематичних блоках. Теми обговорення – законодавче підґрунтя та новації  у сфері функціонування ОСББ, можливості для підвищення ефективності діяльності ОСББ та представлення успішні практики управління ОСББ у місті Полтава. 

Активно об’єднання в ОСББ у місті розпочалося 2,5 роки, але станом на сьогодні зареєстровано 241 ОСББ, що становить всього лише 12% від кількості багатоповерхівок. Що є дуже низьким показником по Україні. Але проблема, не в тому, що мешканці бояться чи не готові до відповідальності, є багато перепон з передачею будинків, відсутністю фінансування програм підтримки, монетизацію пільг та субсидій і т.д. Але зі збільшенням тарифу ЖЕО-2, який зріс з 88 коп до 2,5 — 5,6 грн за кв.м. ОСББ з середнім тарифом по місту 2 грн/кв.м. перестало бути дорогим, а діє в десятки разів ефективніше. Та ж сама історія із комунальними послугами, тому що ОСББ піклується про заходи з енергоефективності, а ЖЕО, цього роками не робив, і навряд розпочне.  А на передодні чергового здорожчання комунальних платежів, період окупності проектів з встановлення лічильників, ІТП, утеплення вже не рахується роками, а все частіше дає економію вже в перший опалювальний сезон.

Саме наявність в Полтаві позитивних прикладів успішних ОСББ, які здійснюють ремонти, заходи з енергоефективності, сортують сміття, запускають он-лайн комунікацію мешканців та мають прозору фінансову звітність можуть стати каталізатором нової хвилі створення ОСББ. Успішні кейси роботи ОСББ, досвід різних міст України та професійний підхід до управління будинками розглядатимемо в рамках форуму з лекторами практиками — відкрила Форум Юлія Городчаніна, голова ГО “Нова Полтава”.

– Ми зібралися, щоб розповісти як працюють ефективні ОСББ, які наразі є додаткові можливості та виклики в управлінні будинками та щоб активні мешканці знали як контролювати своїх управителів чи своїх голів ОСББ»

ОСББ

Рух ОСББ почалося в 1992 році, перше ОСББ було створене в Харкові. Декілька «вспалахів» було і останній був в 2016 році, коли в 2015 отримали нове законодавство України. Процес новацій в законодавстві втілився в пакеті реформ 2015 року. Юлія Самойлова, голова асоціації фонд “Сприяння”, голова ОСББ “Альма-центр” (м. Харків), розповідає про реалізації новацій законодавства на практиці, про проблеми та шляхи вирішення:

– Нам безпосередньо довелося брати участь в засіданні комітету Верховної Ради і робити правки для цього закону. Почали вносити зміни до закону про ОСББ. Вийшло, що завдяки нашим змінам з’явився новий закон «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку»

ОСББ

Новації в законі «Про ОСББ«:

– Скасоване членство, на заміну ввели поняття «співвласники».
Скасоване балансоутримання: списання з балансу міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, державними підприємствами та органами місцевого самоврядування багатоквартирних будинків, у яких розташовані приміщення приватної та інших форм власності. Відповідно до закону України про бухгалтерський облік у нас є автономність обліку власності. Цей пункт виконали Луцьк, Львів, у Валках Харківської області. У Полтаві виконали лише наполовину.

– Спосіб голосування ОСББ – за рішенням співвласників.

– Доступ співвласників до реєстру майнових справ.

– Кворум замінили загальними зборами та письмовим опитуванням.

– Прибудинкова територія, земельна ділянка – співвласні.

– Новозабудови – створення ОСББ при 50% зареєстрованих приміщень.

– Реєстація – реєстратор або нотаріус.

Для середовища ОСББ та управлінців в багатоквартирних будинках, актуальною залишилася тема забезпечення поповнення бюджету. Робота з боржниками переважає в рейтингу проблем.

Аліна Жесткова, директорка Обласного ресурсного Центру ефективного управління житлом, юристка, розповідає, що потрібно говорити не тільки про зобов’язання власника виконати свою статтю зобов’язань:

– Треба зрозуміти, що організація процесу – це і право, і обов’язок. Але організація – не зобов’язання власника, а це зобов’язання тих людей, які себе зарахували до виконавчого органу в цих структурах. Обов’язково в розряд управлінських функцій потрібно поставити задачу контроль своєчасного поповнення бюджету.

ОСББ

ОСББОСББОСББОСББОСББ

Також Аліна Жесткова каже, що потрібно розробити порядок роботи з боржником. Про це згадується в законі, але з посиланням, що цей порядок повинен бути затверджений на загальних зборах. 

– Найскладніша ситуація це дисципліна. Ті, хто повинні контролювати, самі «втрачають ці віжки зі своїх рук». Якщо немає прописаного покарання, то не переймаються з цього приводу. Покарання – той пункт який ви маєте право своїм рішенням ввести ситуацію в контроль. Люди будуть починати цю дисципліну з частини зобов’язань підтягувати до себе саме до свого сприйняття.

ОСББ

Ольга Максименко, Президент ГС “Експертна міжгалузева асоціація України” стверджує, що у якій би формі не відбувалося управління, воно повинно бути професійним: 

 – В іншому випадку у нас ситуація ОСББ нагадує ситуацію в літаку: «Шановні пасажири, хто сьогодні буде пілотом?». І він заходить в кабіну пілота, лампочки блимають, штурвал, і не знає, що з ним робити. Добре, якщо він колишній курсант льотного училища, а якщо ні?

ОСББ

 Безпечне та комфортне життя мешканців багатоквартирних будинків залежить від їх вибору форми управління. Функції управителя житлового будинку може виконувати як фізична особа-підприємець, так і відповідна юридична особа. З 1 січня 2019 року в управителів багатоквартирних будинків мають бути сертифікати, які засвідчують їхню кваліфікацію. Така вимога прописана в новій редакції Закону «Про житлово-комунальні послуги». Тобто той, хто береться за таку вкрай відповідальну справу, має підтвердити свій професійний рівень.

В першу чергу, управителі повинні знати правила і норми технічної експлуатації будинку, охорони праці, виробничої санітарії та протипожежного захисту. А ще закони і нормативні акти, які регулюють комунальну сферу. Не зайвими будуть і знання основ організації виробництва та бухгалтерського обліку, цивільного, господарського та банківського законодавства. Зважте, для того, щоб найняти управителя треба, аби власники квартир прийняли відповідне рішення на зборах. Однак тільки в умовах ОСББ, його робота буде під контролем.

– Перепідготовка триває мінімум 72 години за програмою «Організація діяльність управління будинками». Голова ОСББ – не професія, а управитель – професія. На сьогодні у нас підписано з 16 ВНЗ згода про підготовку управителів. По завершенню навчання отримують документ державного зразка. Атестацію можуть проводити тільки акредитовані органи. Цього року дипломи отримала група, яка навчалася в Запоріжзькому приватному університеті.

Алла Радівіловська, експертка ГС “Експертна міжгалузева асоціація України” , керівник управляючої компанії «InDOM» розповідає, що з 10.06 жодна мерія, жодні департаменти, зовсім ніхто не має права без делегування повноважень мешкаців, співвласників укладати будь-які договори з будь-якими управителями і оголошувати будь-які конкурси. Ніхто не має права вирішувати, хто буде управляти вашим будинком:

– Але якщо у вас було укладено договір, наприклад, в минулому році, а дія цього договору закінчується наступного місяця, через місяць тощо, і ви ніяк не відреагували, то він може бути продовжений на тих самих умовах. Але якщо цей управитель захоче підняти вартість своїх послуг, то йому доведеться йти до вас і з вами переглядати договір, кошторис.

ОСББ

869 постанова згідно якої розраховувались всі тарифи перестала діяти 10.06 в частині звернення тарифів на утримання будинків та прибудинкової території. Тепер лише договірні відносини безпосередньо із співвласниками будинків.

Якщо будинок не перейшов на самоуправління, то вони повинні діяти виключно у рамках процедур, які прописані в 417 законі «Про житлово-комунальні послуги». Єдиний варіант, коли міська рада може оголосити конкурс – це якщо ви провели збори і делегували своє право управління будинком.

Про можливості для підвищення ефективності діяльності ОСББ та представлення успішні практики управління ОСББ у місті Полтава розповідатимемо в наступних публікаціях.

Валентина Камінська

06.09.2018
Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України наказом від 27.07.2018 р. №190 (зареєстрований в Мін’юсті від 16.08.2018 р. за №934/32386) затвердив Обов’язковий перелік робіт…
06.08.2018
«Перший крок  — завжди найтяжчий, але завдяки ініціативним полтавцям, не втомлюємося йти маленькими кроками до великої мети разом» — таким меседжем розпочався продуктивний вечір Нової Полтави разом з мешканцями будинку № 10 по вулиці Полюсній.
01.08.2018
Проект “Сусідська варта” передбачає, що мешканці співпрацюють з представниками поліції та іншими органами місцевої влади, сприяють підвищенню спільної безпеки та займаються профілактикою злочинності та вандалізму в межах свого району. Проект вже більше 30 років працює…
30.07.2018
На нещодавньому форумі «PRO ОСББ» архітектор, керівник ГО «City lab» Дмитро Козиренко детально розповів як можна якісно реалізувати дворовий простір та розробити сучасний мінімалістичний благоустрій в ньому : – Донедавна ми не розглядали…
27.07.2018
Відтепер, житлово-комунальні послуги розподілено на житлові та комунальні. До житлових належить послуга з управління багатковартирним будинком. До комунальних — постачання електричної енергії, теплової енергії, постачання природнього газу, водопостачання, водовідведення, а також поводження з побутовими відходами.
Пошук фінансування є одним з найперших завдань, що встають перед ОСББ. Револьверний фонд є сучасним інструментом альтернативного фінансування об’єднань, який активно використовується у західних країнах. Оборотні кошти для заміни труб водопостачання і каналізації, для ремонту дахів…
запис на прийом
Підписатись на новини