26.12.2016 в 18:39

Енергоефективність в побуті – крок до добробуту

en8

Стрімкий ріст тарифів на опалення, гарячу воду,електроенергію став справжнім шоком для більшості українців. Адже значна кількість осель, в яких проживає населення, збудовано  в минулому столітті і не відповідають елементарним вимогам енергозбереження.
Протягом останніх років в більшості багатоповерхових будинків з’явилися лічильники холодної  і гарячої води, з потугами йде встановлення індивідуальних газових лічильників, а от теплова енергія – найдорожчий продукт, обліковується за методологією минулого століття – в залежності від розміру опалювальної  площі оселі. Навіть висота квартири та кількість батарей не враховуються. 

В Європі понад сорок років тому теплову енергію почали обліковувати і продавати населенню згідно показань  лічильників тепла. Ця норма прописана в європейських директивах з енергозбереження.
З великим запізненням в законодавчій сфері почались зрушення і в Україні. Зараз в Верховній Раді на розгляді знаходяться два дуже важливі законопроекти: “Про енергетичну ефективність будівель” та “Про комерційний облік комунальних послуг”. Урядовці запевняють, що ці закони будуть прийняті Верховною Радою до кінця року і вступлять в дію з 1 січня 2017 року. До речі, закон і необхідні підзаконні акти по енергозбереженню були прийняті навіть в Росії ще в 2009 році.          

Згідно закону “Про енергетичну ефективність будівель “ встановлюється порядок оцінки енергоефективності  шляхом сертифікації. Сертифікація  енергетичної  ефективності  будівель є обов’язковою  для:
— нових   об’єктів  будівництва;
 — будівель та відокремлених частин будівель, які продаються або передаються в оренду на строк   не менше одного року;
— будівель, в яких у приміщеннях загальною опалювальною площею більше 250 кв.м.  розташовані   державні органи, які часто відвідують громадяни;
— одержання можливості отримання державної підтримки здійснення заходів із забезпечення енергетичної ефективності будівель.

Зупинюсь окремо на останньому розділі, адже він стосується більшості українців. В разі, якщо жителі багатоповерхівки зможуть знайти спільну мову між собою, то вони за свої кошти замовляють енергоаудит в атестованого аудитора. Звичайно це простіше робити,коли в будинку створено ОСББ або будинком  керує управляюча компанія. Зараз цю послугу ВГП  “Нова Полтава надає полтавцям безкоштовно.

Навіщо робити енергоаудит ? По-перше , сертифікат енергоефективності вашого будинку буде включено в державну базу даних , що вірогідно дасть можливість отримати фінансову підтримку з боку держави на утеплення вашого будинку. Крім того самі жителі зможуть побачити найбільш вразливі місця з точки зору втрат тепла свого будинку. По-друге, після виконання робіт по утепленню і встановлення  домового лічильника тепла значно зменшиться платня за опалення.

На сьогодні статистика свідчить, що в будинках, де не виконувались ніякі роботи по утепленню після встановлення  лічильників тепла  в 70% будинків  платня за тепло зменшилась, в 20% — залишилася на тому ж рівні, в 10% — збільшилась.

В законі “Про комерційний облік комунальних послуг” вперше в Україні вводиться поняття індивідуального обліку теплової енергії. Через 40 років ми нарешті і в цьому показнику будемо намагатися йти в напрямі Європи.

Впровадження індивідуального обліку теплової енергії життєво необхідно, це єдиний спосіб мотивації  споживачів до економії і реальна можливість суттєво зменшити платню за опалення.

Зараз багато жителів намагаються, особливо на перших  і останніх поверхах  та  в  крайніх  під’їздах, самотужки  утеплювати  свої  квартири. При цьому досягається якийсь комфорт в квартирі, але плата за опалення не зменшується.

Звичайно самий простий спосіб  — це встановити лічильники тепла в кожну квартиру, тим самим зменшити плату за тепло, але це можливо тільки в багатоповерхівках з горизонтальною схемою розводки теплоносіїв. Такі будинки зводяться в Україні з 2005 року. Житло побудоване до цього періоду має вертикальну розводку і тому потрібно встановлювати лічильники на кожен стояк – це дорого і економічно не вигідно. Адже один лічильник тепла коштує близько 2,5 тис.грн.

Тому цим законом допускається облік тепла за допомогою комплекту обладнання, що складається з радіаторного терморегулятора  /ручного або автоматичного/  та індивідуального розподільника витрат  тепла / ручного або з радіо модулем /.  Це обладнання  встановлюється на кожний стояк, коштує приблизно втричі дешевше лічильника тепла. Підкреслюю, що воно несе функції розподілу тепла поквартирно і встановлюється в разі наявності будинкового лічильника тепла.

Згідно законопроекту ця система обліку може працювати в будинках, де не менше 75% жителів за свій рахунок встановили таке обладнання.

На закінчення хотів би звернути увагу читачів на те, що згідно висновків  розробників обох законопроектів  бюджетних коштів  для реалізації  таких життєво важливих для більшості українців    рішень не потрібно. Тільки для термомодернізації будівель можливе залучення коштів фонду енергоефективності, який урядовці обіцяють створити та залучити іноземних інвесторів.

 Отже в котрий раз колосальні витрати на вирішення надважливої для України  проблеми перекладаються на плечі простих українців. Як наслідок, реалізація цих законів розтягнеться на довгі, довгі  роки.

Олександр Петров,
Заслужений машинобудівник України

Подiлитися: